Formål
Princippet skal være med til at støtte den gode, konstruktive og tillidsbaserede dialog mellem skole og hjem.
Skolen tager ansvar for at
kommunikere proaktivt, tydeligt og i så god tid som muligt til forældrene
informere så hurtigt som muligt, hvis der opstår faglige eller trivselsmæssige problemer (herunder fravær) til forældre og alle direkte involverede parter/klasser (evt. tavshedspligt skal naturligvis overholdes)
ansatte svarer så hurtigt som muligt på henvendelser fra forældrene - som hovedregel indenfor 2 arbejdsdage
holde en respektfuld tone og bidrage til en konstruktiv dialog jf. princippets formål
Forældrenes ansvar – skolebestyrelsen opfordrer forældrene til at
holde sig orienterede via Aula
informere skolen hvis der forhold i hjemmet, som påvirker barnets trivsel/læring (fx alvorlig sygdom, dødsfald, skilsmisse, misbrug)
tage direkte kontakt til de involverede medarbejdere, hvis man er bekymret eller undres over noget. Findes der ikke en løsning på denne måde, henvender man sig til ledelsen
eventuelle konflikter mellem børnene løses i et samarbejde mellem skolen og hjemmene
Skriftlig kommunikation
Da skriftlig kommunikation kan give anledning til misforståelser, er det vigtigt, at tonen er venlig og ordentlig.
Mundtlig kommunikation
I mange situationer vil mundtlig kommunikation (et møde eller en telefonsamtale) være rigtig god til at støtte formålet med dette princip. En mundtlig henvendelse kan naturligvis også kombineres med skriftlig kommunikation.
Hvordan kommer man i kontakt med en ansat?
Enten skriver man til en ansat på Aula og beder om at blive ringet op, eller man ringer til kontoret på 7257 8140 og beder om at blive ringet op.
Du kan læse hele skolebestyrelsens princip om forældresamarbejdet i dokumentet herunder