Pædagogisk grundlag

ICDP

I Jammerbugt kommune er det besluttet, at alle daginstitutioner skal arbejde ud fra et pædagogiske værktøj, der hedder ICDP.

Alle medarbejdere kommer på kursus i ICDP.

ICDP er et teori- og evidensbaseret program, der sigter mod at øge kvaliteten af samspillet mellem børn og voksne. Programmets grundlæggende mål er, at gøre voksne mere lydhøre overfor børns behov, samt forbedre de voksnes evne til at møde børn på børnenes egne præmisser. Grundtanken i programmet er, at den bedste måde at hjælpe et barn på, er ved at hjælpe barnets omsorgspersoner – altså forældre eller medarbejdere i f.eks. daginstitutionerne.

Programmet er opbygget med 8 temaer for samspil. Samspilstemaerne 1-4 understøtter den følelsesmæssige dialog som anvendes til at skabe gensidig kontakt mellem den professionelle og barnet.

Den følelsesmæssige dialog - understøtter udviklingen af selvværd

1. Vis glæde og positive følelser for den anden
  2. Se den andens initiativ – og justér dig selv ind til dette
  3. Inviter den anden til samspil – lyt og svar
  4. Vis anerkendelse for det den anden magter at gøre

Den meningsskabende dialog - understøtter udviklingen af selvtillid

1. Fang den andens opmærksomhed om det I er sammen om – skab en fælles oplevelse
  2. Fasthold den andens opmærksomhed – vis følelse og entusiasme for det den anden siger og gør
  3. Fold den andens oplevelse ud – uddyb og forklar og sæt oplevelsen i sammenhæng, fx ved at lave koblinger til tidligere erfaringer, kommende handlinger eller andre situationer.

Den guidende og vejledende dialog - understøtter udviklingen af selvregulering og selvkontrol

1. Skab rammerne. Fortæl den anden – trin for trin - hvad der skal foregå, hvor det starter og slutter, hvad vi kan og hvad vi ikke kan.