Vores DNA

Udeskolebevægelse

Det er helt bevidst, at Saltum skole nu hedder Saltum udeskole. For vi ER udeskole med hud og hår. Udeskole er vores DNA. Det er det, vi brænder for. Det er det, vi står for.

Udeskole betyder ikke kun bål, snobrød og våde tæer. Udeskole er en undervisningsmetode, der sikrer, at vi får en meningsfuld og varieret undervisning, hvor vi får koblet teori og praksis tættere på hinanden. Det er derfor vi siger ud i virkeligheden – ind i fagligheden.

Udeskole betyder direkte oplevelser, førstehåndsindtryk, sanseindtryk, egne erfaringer… og meget, meget mere.

Udeskole kan sagtens betyde, at vi er udenfor. Men det kan ligeså godt betyde, at vi er inde. At vi får besøg af en spændende gæst. At vi besøger en kirke eller et museum.

Det vigtigste er, at vi arbejder med skolens fag i konkrete, virkelige sammenhænge. det styrker fagligheden.

I løbet af et skoleår har vi 15 udeskoledage, hvor alle klasser på hele skolen har udeskole. Dertil kommer at vi bliver bedre og bedre til at lave udeskoleforløb indtænkt i den daglige, almindelige skolehverdag, så samlet set arbejder vi rigtig meget med udeskole.

Du kan rigtig tit læse og se billeder samt små film fra vores spændende udeskoleforløb her på vores facebookside:

Vi har også to udeskolefilm, som du kan se her